Додаткові кошти, додаткова потреба, зекономлені та перерозподілені кошти
12.12.2021
Маргарита Сєднєва
Закупівлі, які замовник об’єктивно не міг передбачити на початку року (при здійсненні першої закупівлі за цим самим кодом класифікатору) є новою закупівлею на підставі роз’яснення МЕРТУ № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 року. Адже, виходячи зі змісту ч. 1 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» сфера застосування Закону визначається очікуваною вартістю предмету закупівлі та категорією замовника.
При цьому відповідно до п. 22 ч. 1ст. 1 Закону предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Отже, замовники вносять інформацію про закупівлі до річного плану, обираючи при цьому за кожним предметом закупівлі один з видів закупівлі, визначений п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону, керуючись відповідними вартісними межам, та враховуючи при цьому категорію такого замовника.
Разом з тим ч. 1ст. 4 Закону передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель (зміна розміру бюджетного призначення та/або очікуваної вартості предмету закупівлі; виду закупівлі; орієнтовного початку проведення закупівлі), періодичність і характер таких змін законодавством не обмежені. Тому замовник може періодично вносити зміни до річного плану закупівель відповідно до наявного фінансування, потреби у товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної закупівлі.
Таким чином, ураховуючи, що Законом встановлено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану, у разі:
виникнення нової чи додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку замовник не міг передбачити;
виділення додаткових коштів
перерозподілу коштів, зекономлених внаслідок проведення процедур закупівель;
перерозподілу коштів зекономлених у разі зміни ціни договору про закупівлю в бік зменшення;
перерозподілу коштів, які було заплановано на закупівлю іншого(их) предмету(ів) закупівлі або фінансування інших видатків;
відміни закупівлі або визнання її такою, що не відбулась/неукладення договору про закупівлю за результатами проведення закупівлі та необхідності здійснення нової закупівлі;
розірвання договору про закупівлю та необхідності здійснення нової закупівлі;
інших подібних випадках,
замовник може вносити відповідні зміни до річного плану закупівель, шляхом створення нових та/або редагування/видалення існуючих рядків річного плану з інформацією про закупівлі. Водночас, ураховуючи поняття “предмет закупівлі”, такий предмет закупівлі (у новоствореному чи відредагованому рядку річного плану) у вищевказаних випадках вважатиметься новим предметом договору і новим предметом закупівель.
Тому вид закупівлі для такого предмету закупівлі повинен визначатись замовником з урахуванням вартісних меж визначених Законом та з урахуванням категорії замовника. При цьому зважаючи на те, що планування здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі, очікувана вартість такого предмету закупівлі зазначається 6 замовником саме на момент внесення змін до річного плану, без урахування обсягів закупівель за аналогічним предметом закупівлі, які вже були здійснені у поточному році чи проводяться під час внесення змін в річний план та з дотриманням положень ч. 10 ст. 3 Закону, які забороняють замовнику ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень ч.3 ст. 10 цього Закону.